- Kubiszyn Viktor: Érezd a ritmust, http://filmvilag.hu/xereses_frame.php, 2005.11.10.
- Vágvölgyi B. András: Mégsem kugliztak!, http://filmvilag.hu/xereses_frame.php, 2005.11.10.
- Vaskó Péter: Ítélet eladó, http://filmvilag.hu/xereses_frame.php, 2005.11.10.
- Ilyés István: Élet(halál)-képek egy amerikai iskolából, http://www.filmtett.ro/?module=Frameset&action=Article&article_id=72, 2005.11.10.
- Návai Anikó: Egy elmulasztott tekeóra a Columbine-on, http://filmvilag.hu/xereses_frame.php, 2005.11.10.
- Kubiszyn Viktor: i. m.
- Dudley J. Andrew: Műfajok és szerzők értékelése. Ford. Kaposi Ildikó. Metropolis, 1999/3. 34-50. o.
- Rick Altman: Újrafelhasználható csomagolás. Ford. Simon Vanda. Metropolis, 1999/3. 12-33. o.
- Király Jenő: A műfajok elmélete. In uő: Mágikus Mozi. Korona, Budapest, 1998.
- Rick Altman: i. h.
- Az Academy Award hivatalos honlapjáról: http://www.oscars.org/78academyawards/rules/rule12.html, 2006.03.05.
- Wikipedia, dokumentumfilm címszó: http://en.wikipedia.org/wiki/Documentary_film, 2006.03. 21.
- Losonczi Ágnes: Történelmi sasszék. Dokumentumfilm kell, de kinek? http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?mod=tartalom, 2006.03.07.
- Losonczi Ágnes: i. h.
- Losonczi Ágnes: i. h.
- Dudley J. Andrew: i. h.
- Ízelítőül néhány ilyen oldal, melyek a film által sugallt következtetéseket a tényekkel vetik össze (2006.03.05.): Wikipedia: Bowling for Columbine. http://en.wikipedia.org/wiki/Bowling_for_Columbine, David T. Hardy: Bowling for Columbine. Documentary or Fiction? http://www.hardylaw.net/Truth_About_Bowling.html,
- Ebben az esetben viszont az adott résznél kéne utalni rá.
- Pratkanis–Anthony; Aronson, Elliot: A rábeszélőgép. Ford. Vámos Miklós. Budapest, AB OVO, 1992. 130. o.
- Pratkanis–Anthony; Aronson, Elliot: i.m. 131. o.
- Különösen, ha azt is észrevesszük, hogy a bowlingozó fiú, akinek ugyan nem látjuk az arcát, hibázik.
- Ezen kívül valószínű, hogy már eleve számítottak a forgatásra, mivel valószínűnek tartom, hogy engedélyt kellett kérni hozzá a banktól.
- Wikipendia: http://en.wikipedia.org/wiki/Bowling_for_Columbine, 2006.03.05.
- Ahhoz, hogy eldönthessük, hogy ez a bejátszás az atmoszférakeltés vagy a manipuláció része, jó lenne tudni, hogy valódi reklámról van-e szó. Amennyiben igen, akkor ezek az elemek marketingstratégiának tekinthetők, és mint ilyenek enyhébb igazságmérce érvényes rájuk. A dokumentumfilmekben ilyen részletek csak archív anyagként jelenhetnek meg, máskülönben a rendező véleményének propagálásaként értékelhetjük őket. A reklámként való interpretálást a narrátori hang megváltozása implikálja, de véleményem szerint a képsor eredetét valamilyen módon mindenképp jelezni kellett volna.
- Pratkanis, Anthony; Aronson, Elliot: i. m. 131. o.
- „Jelenlegin” a film forgatásának időpontjában érvényes állapotot értem. Charlton Heston azóta lemondott tisztségéről, mivel Alzheimer-kórt diagnosztizáltak nála.
- Aronson, Elliot: A társas lény. Ford. Erős Ferenc. Budapest, KJK-KERSZÖV Jogi és Üzleti Kiadó Kft., 2003. 92. o.
- Wikipedia i. h.
- ld. 11. lábjegyzet
- Szergej Mihajlovics Eizenstein: Montázs. Ford. Kőrösi József. In Mozgóképkultúra és médiaismeret. Szerk. Hartai László. Korona, Budapest, 2003. 78-88. o.
- Ld. pl. a 16-os lábjegyzetben említett honlapok.
- Rick Altman: i. m.
- Tom Gunning: „Nagyon finom teveszőr ecsettel rajzolták”. A filmes műfajok eredete. Ford. Kaposi Ildikó. In A kortárs filmelmélet útjai. Szerk. Vajdovich György. Palatinus, Budapest, 2004.273-291. o.
- Rick Altman: i. m.
- Wikipedia i. h.
- pl. Návai Anikó: i. h.
- Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Mondo_fislm, 2006.03.24.
|
|
|