menu
 
Rowland Wymer: „A vörös csupán sikító kék”. Derek Jarman Caravaggiója (1986)
jegyzetek irodalomjegyzék képek szerző linkek nyomtatás

 

A fordítást a szerző engedélyével közöljük.
  1. Elhangzott a 2005 áprilisában tartott Kép/Szöveg/Film/Multimédia című nemzetközi konferencián Szegeden.
  2. Lásd David Hawkes: ’The shadow of his time’: The Renaissance Cinema of Derek Jarman. In By Angels Driven: The Films of Derek Jarman. Szerk. Chris Lippard Trowbridge. Flicks Books, 1996. 103-16. o.; John Simons: Elizabethan Texts in the Work of Derek Jarman. In Elizabethan Literature and Transformation. Szerk. Sabine Coelsch-Foisner. Tübingen, Stauffenberg Verlag, 1999. 265-71. o.; Jim Ellis: Queer Period: Derek Jarman’s Renaissance. In  Out Takes: Essays on Queer Theory and Film. Szerk. Ellis Hanson. Durham and London, Duke University Press, 1999. 288-315. o.
  3. Derek Jarman: Caravaggio, 132. o.
  4. Dancing Ledge,  22. o.
  5. BFI Jarman Gyűjtemény I, 10/13b, 27-8. o.
  6. Derek Jarman: Caravaggio, 92. o.
  7. BFI Jarman Gyűjtemény I, 10/13b.
  8.  Derek Jarman: Caravaggio, 13. o.
  9. Robb: M, 217. o.
  10. Derek Jarman: Caravaggio, 22. o.
  11. Dancing Ledge, 24. o.
  12. A filmből vett magyar nyelvű idézetek a Magyarországon forgalmazott feliratos változatból származnak. (A ford.)
  13. BFI Jarman Gyűjtemény II, 8, „Caravaggio forgatókönyv”, 62. jelenet.
  14. Részlet a The Making of Caravaggio című cikkből, In Square Peg. BFI Jarman Gyűjtemény II, 9.
  15. Michael Maier: Lusus Serius, idézi Lindy Abraham: A Dictionary of Alchemical Imagery. Cambridge, Cambridge University Press, 1998. 87. o.
  16.  BFI Jarman Gyűjtemény I, 8/6, 10. jelenet.
  17. BFI Jarman Gyűjtemény II, 16.
  18. The Sunday Times,1986. április 27.
  19. Sight and Sound, 55: 2 (1986. tavasz)
  20. Stephen Harvey: See Rome and Die. Village Voice, 1986. szeptember 2.
  21. A Medúza-fej érdekes elemzését adja James Tweedie: The Suspended Spectacle of History: The Tableau Vivant in Derek Jarman’s Caravaggio. Screen, 44: 4, (2003. tél), 379-403. o., különösen 402-3. o. és Timothy Murray: Like a Film: Ideological Fantasy on Screen, Camera and Canvas. London és New York, Routledge, 1993. 143-56. o.
  22. Derek Jarman: Caravaggio, 13. o.
  23. Lásd Stephen R. Wilk: Medusa: Solving the Mystery of the Gorgon. Oxford, Oxford University Press, 2002.
  24. BFI Jarman Gyűjtemény I, 11/16, 5. o.
  25. Bersani és Dutoit: Caravaggio, 30. o. A forgatókönyvhöz írt egy kiadatlan szövegében – amit a National Film Finance Corporation-nál mondott el 1981-ben – Jarman azt mondja, hogy „Lena, mint a női princípium szerepeltetése a filmben nagyon fontos lesz”. (BFI Jarman Gyűjtemény I, 11/17b).
  26. Bersani és Dutoit: Caravaggio, 78. o.
  27. Kicking the Pricks, 19. o., Modern Nature, 11. o., At Your Own Risk, 15. o.
  28. Derek Jarman: Caravaggio, 48. o.
  29. BFI Jarman Gyűjtemény I, 14/30.
  30. Bersani és Dutoit: Caravaggio, 80. o.
  31. Oscar Wilde: De Profundis. In Oscar Wilde összes művei. II. kötet. Ford. Mikes Lajos. Szeged, Szukits Kiadó, 2001. 317 és 373. o.

 

 
 
kezdőlap | cikkek beküldése | hírlevél | szerzői jogok | impresszum