menu
 
Dragon Zoltán: A lehetetlen valósága, avagy a filmi narratíva tere – a valóság benyomásától a borromei kötésig
jegyzetek irodalomjegyzék képek szerző linkek nyomtatás

 

  1. Stuart C. Aitken és Leo E. Zohn: Re-Presenting the Place Pastiche. In Place, Power, Situation and Spectacle: A Geography of Film. Szerk. Stuart C. Aitken és Leo E. Zohn Lanham. Maryland, Rowman and Littlefield Publishers, 1994. 15-16. o. Hasonló, geopolitikai megközelítésben vizsgálja a mozi kérdését Fredric Jameson: The Geopolitical Aesthetic: Cinema and Space in the World System. Bloomington, Indiana University Press, 1992.
  2. Sean Cubitt: Reply to Richard Misek. Film Philosophy, 9. kötet, 30. szám (2005. május). Cubitt ebben az írásban válaszol Richard Misek előzőleg ugyanott megjelent kritikájára, amelyet Cubitt The Cinema Effect (Cambridge, MA, MIT Press, 2004) c. könyvéről írt.
  3. Lásd a szerző megjegyzését: Bíró Yvette. Időformák. Budapest, Osiris, 2005.
  4. Bíró Yvette. A hetedik művészet. Budapest, Osiris, 1998. 270. o.
  5. Uo.
  6. Írásomban folyamatosan a Jacques Lacan által használt kategóriákat (Valós, Képzetes, Szimbolikus) fogom használni. Slavoj Žižek röviden így foglalja össze a három lacani rend meghatározását: „Lacan a következő szinteket különítette el: a Valós – az élettelen, pre-szimbolikus valóság, amely mindig visszatér a helyére – a Szimbolikus rend –, mely a valóságról szerzett érzékeléseket strukturálja –, és végül a Képzetes – az illuzórikus entitások szintje, amelyek konzisztenciája egyfajta tükör-játék eredménye, azaz amelyek valódi létezés nélküli, pusztán strukturális hatások.” (Slavoj Žižek: A Valós melyik szubjektuma? Ford. Csontos Szabolcs. In Testes könyv I. Szerk. Kiss Attila Atilla, Kovács Sándor sk., Odorics Ferenc. Szeged, Ictus-Jate, 1996. 203. o.)
  7. Bíró Yvette: i. m. 271. o.
  8.   I. m. 14. o.
  9. Lásd: Jacques Lacan. The Four Fundamental Concepts of Psycho-analysis. London, Vintage, 1998.
  10. Eredeti megjelenése: Screen, 17. kötet, 3. szám (1976), 68-112. o. Később Heath Questions of Cinema (Bloomington, Indiana University Press, 1981. 19-75. o.) című kötetébe is bekerült. [Magyarul: Stephen Heath: Narratív tér. Ford. Simon Vanda és Borsody Gyöngyi. In A kortárs filmelmélet útjai. Szerk. Vajdovich Györgyi. A szövegeket válogatta és a bevezetőket írta Kovács András Bálint. Budapest, Palatinus Kiadó, 2004. 119-181. o.]
  11. Stephen Heath: from Narrative Space. In Contemporary Film Theory. Szerk. Anthony Easthope. London, Longman, 1993. 68. o. A mondat magyar fordítása nem adja vissza az angol eredeti blikkfangját: „Pontosan úgy van, hogy az események megtörténnek,” ahol a „megtörténik” kifejezés az angolban a „helyet foglal” tükörfordításnak felelne meg.
  12. Heath: I. m. 69-71. o. Nagyszerű kritikai áttekintés olvasható Mark Garrett Cooper tollából: Narrative Spaces. Screen, 43. kötet, 2. szám (2002. nyár), 139-157. o., különös tekintettel: 145-148. o.
  13. Jonathan Crary: A megfigyelő módszerei. Ford. Lukács Ágnes. Budapest, Osiris, 1999. Különösképpen A camera obscura és annak szubjektuma című fejezet, 40-83. o.
  14. Henri Lefebvre: The Production of Space. Oxford, Blackwell, 1991.
  15. Kaja Silverman: The Threshold of the Visible World. New York, Routledge, 1996. Ebből a kötetből éppen az a rész jelent meg magyarul, amely Craryt és Lacant együtt vizsgálja, l. a Metropolis Pszichoanalízis és filmelmélet című számát: Kaja Silverman: A tekintet. Ford. Szemző Hanna. Metropolis, 3. kötet, 2. szám (1999. Nyár), 24-33. o.
  16.   Heath: i. m. 88-89. o.
  17. Žižek, Slavoj: The Fright of Real Tears. Krzysztof Kieślowski Between Theory and Post-Theory. London, British Film Institute, 2001. 39. o.
  18. I. m. 55. o.
  19. Kaja Silverman: On Suture. In Film Theory and Criticism. Szerk. Leo Braudy és Marshall Cohen. New York, Oxford University Press, 1999. 146. o
  20. Az angol screen szó egyszerre jelent képernyőt vagy vásznat, és ugyanakkor szűrőt is. Ezt a kettős jelentést használja ki az új lacanista filmelmélet a posztstrukturalista pszichoanalitikus filmelmélet kritizálásakor-korrigálásakor, és ezen alapul az is, ahogyan Copjec megfordítja a tükör-képernyő/vászon relációt.
  21. Joan Copjec: Read My Desire. Lacan against the Historicists. Cambridge, MA, The MIT Press, 1995. 15-16. o.
  22. I. m. 16. o.
  23. I. m. 20. o.
  24. I. m. 21. o. Althusser idevonatkozó írása: Ideológia és ideologikus államapparátusok (Jegyzetek egy kutatáshoz). Ford. László Kinga. In Testes könyv I. Szerk. Kiss Attila Attila, Kovács Sándor sk., Odorics Ferenc. Szeged, Ictus - Jate, 1996. 373-412. o.
  25. Copjec: i. m. 21. o.
  26. Uo.
  27. Jacques Lacan: The Four Fundamental Concepts of Psycho-analysis, 81. o.
  28. Copjec: i. m. 26-30. o.
  29. Jacques Lacan: A tükör-stádium mint az én funkciójának kialakítója, ahogyan ezt a pszichoanalitikus tapasztalat feltárja számunkra. Ford. Erdélyi Ildikó és Füzesséry Éva. Thalassa, 4. kötet, 2. szám (1993. tél), 5-11. o.
  30. Jacques Lacan: The Four Fundamental Concepts of Psycho-analysis. London, Vintage, 1998. 95. o.
  31. I. m. 84. o.
  32. Bár a megfordítás ötlete Copjecé, érvelésem kissé eltér tőle, mivel bizonyításunk célja és módszere is különbözik.
  33. A geometriai alakzatok megtalálhatóak: I. m. 91., 106. o.; illetve a már említett Silverman tanulmányban: A tekintet. Ford. Szemző Hanna. Metropolis, 3. kötet, 2. szám (1999. nyár), 30. o.
  34. Erről lásd: Slavoj Žižek: Welcome to the Desert of the Real. London, Verso, 2002. 12-15. o.
  35. Bármily eredetinek is tűnik az ötlet, nem az, hiszen nagyjából hasonló felépítést ír le Robert Heinlein Jonathan Hoag kellemetlen hivatása (The Unpleasant Profession of Jonathan Hoag) című regényében, amelyben a portál egy bizottsági terembe vezet, ahol a földet elemző galaktikus küldöttek tanácskoznak.
  36. Christian Metz: Psychoanalysis and Cinema. The Imaginary Signifier. Ford. Celia Britton és mások. London, Macmillan, 1982. 48. o. A téma vonatkozásában lásd: Dragon Zoltán: Emerson, Metz, and the Poetics of Witnessing. Filmkultúra, 2004; Lelőhely: http://www.filmkultura.hu/2004/articles/essays/emerson.en.html
  37. Sigmund Freud: A kísérteties. Ford. Bókay Antal és Erős Ferenc. In Művészeti írások. Szerk. Erős Ferenc. Budapest, Filum, 2001. 247-281. o., különösen: 273. o.
  38. Arról, hogy az objektív valóság mennyiben függ a szubjektív gesztustól, lásd: Slavoj Žižek: The Fright of Real Tears. Krzysztof Kieslowski Between Theory and Post-Theory. London, BFI, 2001. 23. o.
  39. Erről bővebben lásd: Dragon Zoltán: Az adaptációtolvaj. Filmkultúra, 2003. december. http://www.filmkultura.hu/2003/articles/films/adaptacio.hu.html
  40. Parveen Adams: The Emptiness of the Image. London, Routledge, 1996. 148. o
  41. Slavoj Žižek: A nagy Másik nem létezik. Ford. Csabai Márta Thalassa, 9. kötet, 2-3. szám (1998), 34-50. o.
  42. „Sublimation raises the object to the dignity of the Thing.” Jacques Lacan: Seminar VII. The Ethics of Psychoanalysis. 1959-1960. Ford. Dennis Porter. New York, Norton, 1992. 112. o..
  43. Erről bővebben: Jacques Lacan: Seminar XX. (Encore) On Feminine Sexuality: The Limits of Love and Knowledge. Ford. Bruce Fink. New York, Norton, 1998. 78-103. o.
  44. Slavoj Žižek: The Thing from Inner Space. Artmargins, 1999. Lelőhely: http://www.artmargins.com/content/feature/zizek1.html
  45. Uo.
  46.  Uo.
  47. Uo.
  48. Uo., valamint lásd a Valós definícióját.
  49. Uo.
  50. Bíró Yvette: Nem tiltott határátlépések. Budapest, Osiris, 2003. 13. o.
  51. Részletes elemzését lásd: Žižek: The Thing from Inner Space
  52. Brian McHale: Postmodernist Fiction. London, Routledge, 1987. 44. o.
  53. I. m. 45. o.
  54. Michel Foucault: Of Other Spaces. In The Visual Culture Reader. Szerk. Nicholas Mirzoeff. London, Routledge, 1998. 239. o.
  55. I. m. 241. o
  56. I. m. 243. o.
  57. Giovanni De Santi: An Introduction to the Theory of Knots. Lelőhely: http://graphics.stanford.edu/courses/cs468-02-fall/projects/desanti.pdf ., 2.
  58. Peter Cromwell, Elisabetta Beltrami és Marta Rampichini: The Borromean Rings. The Mathematical Intelligencer, 20. kötet, 1. szám (1998. tél), 53-62. o.
  59. Uo.
  60. Elisabeth Roudinesco: Jacques Lacan. Ford. Barbara Bray. New York, Columbia University Press, 1997. 363. o.
  61. Jean-Michel Rabaté: Jacques Lacan. New York, Palgrave, 2001. 158. o.
  62. Laplanche, J. és J. B. Pontalis: A pszichoanalízis szótára. Ford. Albert Sándor és mások. Budapest. Akadémiai, 1994. 262. o.
  63. Slavoj Žižek: Looking Awry. An Introduction to Jacques Lacan through Popular Culture. Cambridge, MA, The MIT Press, 1992. 132. o.
  64. Parveen Adams: Art as Prosthesis: Cronenberg’s Crash. In Art: Sublimation or Symptom. Szerk. uő: London, Karnac, 2003. 148. o.
  65. I. m. 158. o.
  66. Uo.
  67. I. m. 161. o.
  68. I. m. 162. o.
  69. Uo.
  70. I. m. 163. o.
  71. Dragon Zoltán: Mapping Subjectivity in Anthony Minghella’s The English Patient: Skin, Narration and the Dermography of the Self. In HUSSE Papers 2003. Szerk. Bényei Tamás és mások. Debrecen, Debreceni Egyetemi Nyomda, 2004. 310-315. o.
  72. Sigmund Freud: Az ősvalami és az én. Ford. Dr. Hollós István és Dr. Dukes Géza. Budapest, Hatágú Síp Alapítvány, 1991. 30. o.
  73. Jay Prosser: Skin Memories. In Thinking through the Skin. Szerk. Sara Ahmed és Jackie Stacey. London, Routledge, 2001. 52. o.
  74. Dragon: i. m. 311. o.
  75. Adams: i. m. 160. o.

     

 
kezdőlap | cikkek beküldése | hírlevél | szerzői jogok | impresszum