menu
 
Matuska Ágnes: A fikció szentsége: a Kill Bill és a reneszánsz bosszúdráma-hagyomány
jegyzetek irodalomjegyzék képek szerző linkek nyomtatás
  1. Ugyanitt Hornby hoz 20. századi példákat is: Pirandellót, Jean Genet-t, Beckettet, Stoppardot említi. Ebben a kontextusban különösen elgondolkodtató, hogy mit kezd Stoppard a Hamlet egérfogójával a már említett jelenetben, ahol végtelen játékossággal és érzékenységgel bontja ki, bontakoztatja tovább és erősíti fel a jelenetben rejlő metadramatikus elemeket. Tekinthetjük ezt olyan gesztusnak is, amelyben Stoppard korunk valósággal kapcsolatos cinizmusával kontráz rá az Erzsébet-kori eredetire.
  2. A jelenséget igen részletesen tárgyalja Kiss Attila. Értelmezésében összekapcsolja a metadrámát és a haldokló, morbid testek színpadraállításán keresztül megjelenő, kristevai értelemben vett abjektet. Kiss szerint a metadráma igen gyakran kifejezetten az abjekt köré épül fel, azon központ köré, amely egyszerre teremti meg és hidalja át az én és a „Valós” közötti szakadékot (Kiss 1995, különösen 67, 69-70).
  3. T.S. Eliot például ugyanabban a kötetben mond megsemmisítő ítéletet A bosszúálló tragédiája mint az éretlen életutálat kifejeződése felett, mint amelyikben a Hamlet felett tör iskolamesteri pálcát. Idézi Kiss (1995, 68).
  4. Noha Tarantino látszólag komolyabb képet vág, nem biztos, hogy amit csinál, az igazán különbözik Monty Pythonék morbid jeleneteitől, például attól, amikor a Gyaloggaloppban a lovagnak az összes testrészét lecsapja szép sorban az ellenfele, ő meg folyamatosan szitkozódik, és pattog – már ugye amennyire testrészek nélkül pattogni lehet.
  5. A jelenségnek igen nagy szakirodalma van angolul, a bevonást involvement-nek hívják, és a középkori misztériumok és morális játékok sajátos szereplőiből, többek között a társulat vezető színésze által játszott gonoszkodó mókamesterből eredeztetik. Bővebben lásd pl. Weimann-nál (1978, 153).

 

 
kezdőlap | cikkek beküldése | hírlevél | szerzői jogok | impresszum